Kɛc0h, Waris Rampas Dan Buang Peti Jɛnazah C0vid-19



Kes penduduk mɛrampas peti jɛnazah pesakit C0vid-19 daripada petugas barisan hadapan semakin menjadi-jadi di Ind0nesia ketika republik itu merek0dkan lebih 83,000 kes di seluruh negara.

Dalam kejadian terbaharu di Surabaya semalam, waris kepada seorang pesakit C0vid-19 yang men!nggal dunia bertindak agresif apabila merampas peti dan mengeluarkan jɛnazah untuk dikebum!kan tanpa mengikut pr0t0kol kesihatan.

Situasi itu menimbulkan reaksi marah dan kecewa pihak berkuasa kesihatan yang mahu p0lis bertindak segera menahan individu terlibat dalam kejadian di Kabupaten Pasuruan kerana perbuatan itu meningkatkan lagi risiko penularan wabak.

"Kami berharap masyarakat ada kesedaran tinggi mengenai ris!ko v!rus ini. Hasil ujian swab menunjukkan pesakit p0sitif C0vid-19," kata jurucakap pasukan bertindak C0vid-19, Anang Saiful Wijaya hari ini.

Terdahulu, pesakit berusia 29 tahun itu men!nggal dunia ketika dirawat di h0spital kelmarin sebelum dibawa ke Desa Rowogempol untuk s0lat jɛnazah di masjid.

Ketika upacara pengɛbumian berlangsung, waris keluarga bertindak mɛrampas peti jɛnazah dan tidak mengizinkan m4ngsa dikɛbumikan mengikut pr0t0kol Covid-19.

Dikuasakan oleh Blogger.