Wanita Pelik Bayar Bil Elektrik RM700 Sebulan Hingga 5 Tahun, Rupanya Ini Yang Terjadi. Korang Pun Boleh Cek Kalau Bil Tu Mahal

 


Apalah nasib seorang wanita ini apabila terpaksa membayar bil elektrik rumahnya sehingga mencecah hampir ribuan ringgit setiap bulan. Korang mesti tɛrkejut kalau tengok bil rumah korang macam tu betul tak?

Wanita yang dikenali sebagai Eve Lim ini berkongsikan di laman Facebooknya mengenai kɛjadian tersebut mengatakan bahawa dia terpaksa menanggung sekitar RM700 sehingga RM800 sebulan.

Hal ini menyebabkan dia bɛrtindak menghubungi pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) banyak kali.

"Untuk selesaikan masalah ini saya menghubungi TNB banyak kali.

"Saya juga ada lakukan pemeriksaan sendiri untuk selesaikan masalah ini. Pelik penggunaan saya tak sama dengan jumlah bil yang perlu saya bayar," katanya.

Pada masa yang sama, masalah tersebut menjadi semakin teruk apabila bulan Julai tahun ini Eve menerima bil elektrik yang berjumlah sebanyak RM1,500.

Meskipun dia berasa amat tɛrkejut dan juga mаrah, Eve tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Jadi dia mengambil keputusan untuk memanggil pihak TNB untuk menutup suis utama elektriknya untuk melihat sama ada meter tersebut terus dikira.

Namun tiada apa yang berlaku, bahkan lampu di rumahnya itu masih lagi terpasang dan juga kipas masih lagi berpusing walaupun suis utamanya telahpun dipadam.

Pada ketika itu, pekerja TNB ketawa sambil mengatakan "Mari kita tunggu dan lihat".

Setelah 5 minit berlalu, pembantu rumah jirannya datang dan bertanya kepadanya "kenapa tak ada api?". Gara-gara itu, akhirnya segala persoalan yang selama ini dibelenggu olehnya kini sudah terjawab.

Dahulu, pemaju rumah ketika itu tersalah meletakkan nombor rumah dan juga meter untuk kedua-dua rumah di situ. Ternyata, selama ini dia membayar bil elektrik rumah jirannya dekat 5 tahun dan jika dikira hampir RM15,000 yang sudah dibayar olehnya.

Eve juga turut menjelaskan bahawa ianya bukanlah kɛjadian kɛcurian elektrik di laman Facebooknya itu.

Dikuasakan oleh Blogger.