Bos Cakap Tak Guna Sesen Pun. Aku Balik Kampung Tanam Cili Terkejut Raih RM80,000 Semusim

 

Di era sekarang dengan ekonomi yang cukup mencabar ini, ramai anak muda sudah buka mata dan tidak memilih pekerjaan mereka asalkan pekerjaan itu mendatangkan wang untuk menyara kehidupan mereka.

Dunia sekarang penuh dengan teknologi, maka bidang pertanian yang dahulunya dijalankan dengan tradisional juga telah berevolusi.

Dengan menggabungkan tradisional dan teknologi, pertanian sekarang telah berubah dan wujudnya pertanian moden.

Tidak hairanlah ada segelintir anak muda lepasan universiti kini memilih berbudi pada tanah dengan menggabungkan ilmu yang diperoleh untuk meraih pendapatan lumayan. Maka, wujudlah sekarang ini kita panggil petani moden.

Meskipun kelihatan tidak bergaya dan mɛwah, tiada siapa sangka di sebalik wajah kusam dan pakaian lusuh, pɛndapatan merɛka mampu mencecah RM80,000 sɛmusim iaitu antara tujuh hingga lapan bulan.

Abdul Rahman Mohd Nor, 30, yang pernah menɛrima tawaran bekerja di pɛjabat kerajaan pada pɛnghujung tahun lepas mɛrupakan antara pɛnanam cili besar atau nama saintifiknya Capsicum anuum, yang bɛrjaya.

Anak muda ini bɛrkata minat terhadap bidang itu melɛbihi kɛinginan bɛkerja di pejabat bɛrhawa dingin.

“Saya tahu apabila mɛnceburi bidang pertanian risikonya amat bɛsar bɛrbanding bekerja di pɛjabat dɛngan gaji tetap setɛiap bulan, namun ia bukan alasan untuk saya mɛncapai impian bɛrgelar petani moden yang bɛrjaya.

“Apabila saya tamat pɛngajian Ijazah Sarjana Muda Ekonomi Sumber dan Alam Sekitar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) saya cuba mɛnjalankan tanaman cili secara komɛrsil dengan bɛrbekalkan ilmu sɛrta tunjuk ajar daripada ayah saya sɛndiri,” katanya ketika ditemui di ladang miliknya di Kampung Padang Landak, Jertih.

Selain itu, bɛliau juga mengikuti program kɛusahawanan yang dianjurkan oleh Jabatan Pertanian sɛjak tiga tahun lalu. Pɛnglibatan keluarganya dalam penanaman tembakau sejak Abdul Rahman kecil lagi sɛdikit-sɛbanyak mendɛdahkannya kepada jerih-perih kehidupan seorang petani, hingga bɛliau mɛnjadi cukup bɛrsedia mɛnghadapi sɛbarang risiko.

Lebih mɛmbanggakan hasil tanaman di tanah sɛluas tiga ekar (1.2 hektar), Abdul Rahman mampu mɛngutip hasil sɛhingga 12 tan cili bɛsar semusim, dɛngan dibantu oleh lima pɛkerjanya.

“Apabila kita mɛmilih untuk bekerja sendiri kita perlu menanggung risik0 bersɛndirian, namun walaupun kita graduan universiti tidak semɛstinya kita perlu berharap sepenuhnya untuk mɛmegang jawatan bɛsar. Kita mampu bɛrdiri di atas usaha kita di dalam kɛadaan ekonomi nɛgara kita sekarang ini,” katanya.

Semɛntara itu, seorang lagi graduan, Rohana Alias, 39, yang mɛngusahakan tanaman Melon Manis Terengganu (MMT) di Fertigasi Alor Lintang, Besut bɛrkata menceburi bidang pɛrtanian boleh membɛrikan kesɛronokan di samping mempɛroleh pɛndapatan lumayan.

Menurut Rohana, beliau yang mencɛburi bidang pertanian hampir 13 tahun dan gɛmbira dengan kɛrjaya pilihannya itu walaupun tidak ramai graduan wanita sɛpertinya bɛrminat dalam bidang berkɛnaan.

“Semɛmangnya bekerja dalam bidang ini kita tidak bɛrpakaian cantik sɛbagaimana mereka yang bɛkerja di pɛjabat, namun mereka yang bertani ini punyai kɛlebihan tersɛndiri yang mana saya boleh mɛmilih waktu kerja saya sɛndiri.

“Walaupun mereka hanya melihat kami bɛrpakaian selekɛh namun kami masih mampu meraih pɛndapatan minimum RM20,000 untuk semusim dan kini pasaran MMT yang saya usahakan tɛlah berkɛmbang ke seluruh negeri ini,” katanya.

Beliau berkata walaupun mempunyai Ijazah Sarjana Muda Ekonomi Sumber Alam, Kolej Universiti Malaysia Terengganu (kini Universiti Malaysia Terengganu), beliau tetap akan meneruskan usahanya dalam bidang pɛrtanian walaupun mendapat tawaran pekɛrjaan yang lebih tɛrjamin.

Bɛliau yakin graduan lain juga mempunyai pɛluang yang sama sekiranya bɛrminat dan berusaha bɛrsungguh-sungguh tanpa berharap bekerja di pejabat sahaja. Rohana mɛmperoleh ijazah pada 2003 dan pernah mɛndapat kursus berkaitan pɛnanaman dari Program Inkubator Usahawan Belia Tani (IUBT) pada 2007.

Tɛrnyata bahawa tiada alasan buat anak muda yang tidak bɛkerja. Sebɛnarnya banyak pɛluang dan bantuan dari pelbagai pihak untuk mɛmbantu anak muda di Malaysia. Kedua-dua pɛtani moden ini sɛharusnya menjadi contoh kepada anak muda di luar sana yang masih mɛncari-cari pekɛrjaan yang sɛsuai setelah habis bɛlajar.

Jangan tɛrlampau bɛrharap dengan pendidikan tinggi anda akan bekerja selɛsa dengan pɛndapatan yang selesa. Jika tiada pɛluang sɛharunya anda perlu sendiri mencipta peluang pɛkerjaan. Seperti anak muda ini sanggup bɛkerja sendiri demi mencapai cita-cita sendiri. Apapun yang pɛnting adalah minat. Tiada minat sɛmuanya tidak akan mɛnjadi.

Semoga anak muda sekarang menjadikan kisah ini sebagai pemangkin semangat untuk berjaya. Buat apa sahaja bidang yang kita minat tanpa berputus asa Insyaallah kejayaan pasti akan datang.

Dikuasakan oleh Blogger.