Siang Jadi Eksekutif , Malam Bisnes . Tauke Laksa Segak Berkemeja Jadi Tumpuan, Gigih Cari Duit Di Zaman Penuh Cabaran

"Pemuda ini, Amirul Qayyum Merican, memakai pakaian kemeja berseluar slack dengan rapi, sehingga kelihatan seolah-olah bekerja di pejabat. Namun begitu, beliau juga tekun menjalankan pesanan makanan di sebuah gerai.

Qayyum, seorang eksekutif sumber manusia di sebuah syarikat di Petaling Jaya, Selangor, menerangkan bahawa beliau bekerja di pejabat dari Isnin hingga Jumaat, bermula pukul 8.30 pagi.

Pada masa yang sama, beliau bersama adik-beradik menjalankan perniagaan laksa dan mi rebus di sebuah restoran di Bukit Jelutong, Shah Alam. Oleh itu, selepas waktu kerja, Qayyum akan singgah di gerai untuk memantau operasi dan perkembangan jualan.

Qayyum memulakan perniagaan makanan ini pada awal 2020, termasuk dari rumah semasa pandemik Covid-19. Beliau tidak hanya memantau operasi, malah turun padang untuk menyiapkan bahan-bahan masakan dan menghantar pesanan kepada pelanggan.
Walaupun bekerja di pejabat, Qayyum tidak malu berpakaian formal semasa melayani pelanggan di gerainya. Baginya, yang penting baju tidak kotor dan beliau sentiasa berhati-hati semasa menyediakan makanan. Beliau juga memastikan untuk tidak membuat pelanggan menunggu terlalu lama.

Qayyum berkongsi perniagaan makanan ini bersama tiga adiknya, iaitu Siti Aminatul Zahra (24 tahun), Luqman Hakeem Merican (21 tahun), dan Siti Nuradleen Shaheera (17 tahun). Beliau mengimpikan bisnes kecilnya berkembang ke tahap francais dan mempunyai cawangan di seluruh negara.

“Saya dan girlfriend kenal sejak dari zaman sekolah, ketika belajar di tingkatan dua. Hampir empat tahun hubungan kami. Dia dah macam PA (pembantu peribadi) sebab banyak membantu dari pengurusan masa saya.
Qayyum juga menghargai sokongan dari teman wanitanya, Alissa Emalyn, yang membantu beliau menguruskan masa dan memahami kerjaya serta perniagaannya. Hubungan mereka yang berjalan hampir empat tahun sangat bermakna bagi Qayyum."

“Syukur dia sangat memahami kerjaya dan perniagaan saya. Sejujurnya, kami lebih banyak dating di gerai, dating di luar tu yang kadang-kadang,” katanya lagi.
Dikuasakan oleh Blogger.