Lockd0wn Di Morocco Bergema Dengan Alunan Zikir Penduduk Muslim Dari Rumah Masing-Masing

 


Meskipun masjid telah ditutup, ratusan Muslim penduduk muslim di Morocco tetap melaksanakan solat secara berjemaah dibalkoni di kediaman masing-masing ketika dalam tempoh lockd0wn, lantaran bagi mencegah virus pandɛmik C0vid-19.

Masjid-masjid di negara tersebut menangguhkan berbagai kegiatan ibadah untuk menghindari daripada orang ramai berkumpul dalam usaha memutuskan rantaian virus pɛmbunuh itu.

Berdasarkan video yang dikongsikan di laman sosial media, suasana di lokasi tersebut bergema dengan alunan zikir dan doa oleh para penduduk dari kediaman masing-masing.


Tersentuh jiwa melihat suasana tersebut, penduduk Muslim di negara itu bersatu memohon doa dan pertolongan dari Allah untuk meredakan wabаk virus. Penutupan masjid tidak hanya terjadi di Morroco, tetapi juga di negara-negara lain yang terjejas teruk dengan wabаk dari China ini.

Di Arab Saudi, pemerintah menangguhkan kegiatan ibadah di masjid-masjid, termasuk Masjidil Haram. Di Masjid al-Rajhi Riyadh, hanya imam, muazin, dan pengurus masjid yang diizinkan masuk.

Tidak sabar rasanya menanti wabak C0vid-19 ini berakhir, rindu rasanya melihat masjid dibuka seperti biasa dan dipenuhi dengan para jemaah.
Dikuasakan oleh Blogger.