Jumpa Terbiar & Bawa Balik Nak Bela, Ingatkan Kucing Bila Besar Rupanya Spesis Lain

Siapa menyangka niat baik seorang wanita dari Siberia ini untuk membela anak kucing dijumpa terbiar bertukar satu kejutan buat dirinya. Mana tidaknya, pada awalnya disangka sebagai seekor anak kucing terbiar tetapi apabila besar berubah menjadi harimau kumbang.

Wanita tersebut, Venza, pada mulanya membawa haiwan itu pulang ke rumahnya dan memutuskan untuk memeliharanya serta memberinya nama Luna. Makhluk comel yang awalnya dianggap sebagai kucing diberikan tempat perlindungan yang selamat, makanan, dan minuman, selain daripada dijaga dengan baik sehingga membesar dengan cepat. Luna juga menjadi 'kawan' dengan anjing kesayangan Venza di bawah bumbung yang sama.

Akhirnya, teka-teki terjawab apabila diketahui bahawa Luna yang sebelum ini disangka sebagai anak kucing sebenarnya adalah seekor harimau kumbang hitam yang ditinggalkan oleh ibunya di zoo.


Walaupun terkejut dengan identiti sebenar Luna, Venza tidak mengundurkan diri malah sanggup menerima cabaran untuk terus memelihara harimau kumbang tersebut.

Diketahui, Venza mempunyai pengalaman dalam memelihara kucing yang berukuran besar daripada saiz biasa dan dengan yakin memilih untuk menjadikan Luna sebagai haiwan peliharaannya walaupun ia sebenarnya sejenis pemangsa yang ganas.

"Sejak hari kelapan selepas kelahirannya, Luna telah bersama saya. Dia telah melalui banyak ujian dan walaupun masih mempunyai beberapa masalah kesihatan, saya yakin bahawa masalah tersebut akan hilang dalam beberapa tahun lagi," ujar Venza. Walaupun beratnya kira-kira 120 paun dan mempunyai gigi yang tajam, Luna merupakan haiwan yang penyayang, sering berkongsi pelukan dengan pemiliknya.

Baru-baru ini, kucing besar ini terekam bermain di padang rumput dan bersenang-senang dalam salji Siberia, tempat tinggalnya. Video menunjukkan spesies keluarga kucing yang memiliki mata besar ini sedang mandi bersama rakan setia Venza, anjing. Haiwan peliharaan yang 'tidak biasa' ini menarik perhatian netizen yang terkejut dengan betapa mesranya harimau kumbang tersebut bersama manusia.

"Video ini sungguh indah. Pemilik dan kucingnya pasti memiliki ikatan yang luar biasa," kata seorang netizen.

"Cinta dan kebaikan dapat mengubah segala-galanya, menjadikannya ikatan keluarga!" kata individu yang menonton video tersebut.

Di Rusia, satu keluarga telah menjadi viral kerana memelihara beruang Grizzly yatim piatu yang tumbuh menjadi binatang peliharaan seberat 300 paun. Beruang ini ditemui dalam keadaan seorang diri dan tidak sihat, oleh itu keluarga Svetlana dan Yuriy memutuskan untuk memberikan tempat perlindungan kepadanya. Stepan, beruang Grizzly ini, gemar bermain catur dan berfoto bersama teman manusianya selepas diangkat menjadi anak angkat oleh keluarga tersebut.



Dikuasakan oleh Blogger.