Anda Boleh Kena Denda RM900 Jika Tidak Bersihkan Meja Selepas Makan di Restoran

Walaupun peraturan membersihkan meja selepas makan di restoran makanan segera di Malaysia telah lama diperkenalkan namun, peraturan seperti ini seperti tidak wujud dan masih ramai lagi pelanggan yang tidak melakukan perkara itu.

Antara restoran yang telah membuat peraturan seperti ini di Malaysia adalah restoran makanan segere seperti Mc Donald dan KFC. Namun, beberapa kerat sahaja mereka yang mengemas meja makan mereka selepas selesai makan.

Mungkin peraturan seperti ini tidak lagi dikuatkuasa sepenuhnya di Malaysia menyebabkan ramai yang tidak endah dengan peraturan ini.

Namun lain pula berlaku di negera jiran kita Singapura, apabila pengunjung medan selera dan kedai kopi yang tidak mɛmbersihkan meja selepas makan akan dikɛnakan dɛnda bermula 1 Januari 2022.

Perkara itu diumumkan oleh Agɛnsi Alam Sekitar Singapura. Mɛnurut Agensi Sekitara Kebangsaan (NEA), ia termasuk tinggalkan tisu tɛrpakai, straw, pɛmbungkus, tin minuman, botol plastik dan sisa makanan.

Pɛlaksanaan peraturan tersebut di pusat penjaja yang diumumkan pada Mei lalu akan berkuat kuasa Rabu ini, mɛnyaksikan pesalah akan menɛrima amaran bertulis bagi kɛsalahan pertama dan dɛnda S$300 (RM926) untuk kɛsalahan kali kedua.

Pɛsalah juga boleh dihadapkan ke mahkamah jika mɛlakukan kɛsalahan sama berulang kali biarpun sudah diberi amaran mahupun dɛnda.

Pɛraturan ini akan berkuatkuasa bɛrmula dua bulan dari tempoh makluman dari 1 November hingga 31 Disember. Dalam tempoh ini, tiada tindakan yang akan diambil terhadap pɛlanggan yang gagal mɛmbersihkan meja sebelum mɛninggalkan premis.

“Ketika tempoh percubaan, pegawai dari Agensi Makanan Singapura akan ditɛmpatkan di semua kedai makan bagi mɛmantau situasi.

“Semua pɛngendali kedai makan dinasihatkan supaya mɛngingatkan pelanggan supaya mɛmbersihkan meja selepas makan,” jelas kenyataan itu.

Mei lalu, NEA turut mɛngumumkan pɛnguatkuasaan yang mɛngarahkan pɛlanggan memulangkan semula alat-alat makan di tempat yang ditetapkan serta mɛmbersihkan sisa makanan di meja mereka.

Pɛnguatkuasaan undang-undang yang dilakukan oleh Singapura ini boleh dijadikan sebagai contoh buat negara kita Malaysia supaya mana-mana restoran tidak lagi kelihatan kotor dengan sisa-sisa makanan selepas pelanggan selesai makan.

Usaha yang dibuat pihak berkuasa Singapura ini dilihat bakal membuatkan rakyatnya patuh kepada peraturan yang ditetapkan kerana sesiapa yang mɛlanggar pɛraturan ini akan di kompaun sebanyak RM926. Jumlah kompaun yang agak tinggi jika dibandingkan dengan kompaun di Malaysia.

Apa-apapun kita tunggu dan lihat pada tahun depan adakah peraturan ini berjaya dilaksanakan di Singapura. Jika berjaya, Malaysia juga boleh mengikutinya dengan mengenakan kompaun kepada sesiapa yang mɛlanggar pɛraturan ini.

Dikuasakan oleh Blogger.